Sisällissota oppikirjoissa

Historian oppikirja kansakouluja varten, osa II Suomen historia. Otava, Helsinki 1922.

Historian oppikirja kansakouluja varten, osa II Suomen historia. Otava, Helsinki 1922.

 soininen_noponen_1922_2  soininen_noponen_1922_3

Lue vuonna 1922 julkaistun Historian oppikirjan kuvaus Suomen sisällissodasta. Lue myös oman historian oppikirjasi kuvaus samoista tapahtumista.

1. Miten sodan syttyminen kerrotaan vuoden 1922 kirjassa ja nykypäivän oppikirjassa?

2. Eroavatko oppikirjojen antamat kuvaukset sisällissodan syttymisestä toisistaan? Jos eroavat, niin millaisia eroja huomaat?

3. Vertaa oppikirjojen antamia kuvauksia toisiinsa.

a. Miten valkoiset ja punaiset esitetään vuoden 1922 kirjassa ja nykypäivän oppikirjassa?

b. Ovatko oppikirjat puolueettomia, vai asettuvatko ne jomman kumman puolelle?

4. Vertaa, miten sodan kulkua kuvataan vuoden 1922 kirjassa ja nykypäivän oppikirjassa.

a. Onko kuvauksissa eroja?

b. Millaisen käsityksen sisällissodasta saa, jos lukisi vain vuoden 1922 oppikirjaa?

c. Entä millaisen käsityksen sisällissodasta saa nykyisen oppikirjan perusteella?

4. Mitä voit oppia sisällissodan vankileireistä vuoden 1922 kirjan ja nykypäivän oppikirjan perusteella?

5. Kumpikin koulukirja kertoo samasta sodasta.

a. Miksi oppikirjojen antamat tiedot ja kuvaukset sisällissodasta kuitenkin eroavat toisistaan?

b. Miten on mahdollista, että menneisyyden tapahtumista voi olla erilaisia versioita?

6. Historia on ihmisten kertomaa ja kirjoittamaa kuvausta menneisyydestä.

a. Pohtikaa yhdessä, mitä sanonta ”voittajat kirjoittavat historian” voisi tarkoittaa?

b. Pohtikaa, keiden näkökulmasta tämän päivän tapahtumista saatetaan kirjoittaa historian oppikirjoihin, ja millaisten ihmisryhmien näkökulmat silloin jäävät huomiotta?

c. Pohtikaa, voivatko historian oppikirjat olla puolueettomia esimerkiksi sodista kertoessaan?

7. Mistä voi tietää, onko kirjasta, lehdestä tai Internetistä löydetty tieto totta?

8. Selvitä, mitä lähdekritiikki tarkoittaa.