Osaatko käyttää pankkia?

Aikakauden yleistekstiin pääset tästä.

Helsinkiin perustettiin ensimmäinen Työväen säästöpankki tammikuussa 1909. Heti seuraavalla vuosikymmenellä pankkeja perustettiin useita lisää, esimerkiksi Turkuun, Viipuriin ja Tampereelle. Asiakkaina olivat pääosin eri alojen työläiset. Koska sosiaaliturvaa tuohon aikaan ei juuri ollut, tärkeä osa pankin toimintaa oli kannustaa asiakkaita säästämään pahan päivän varalle. Lisäksi pankki myönsi lainoja työväestön yhteisille yrityksille ja järjestöille, jotka kehittävät työväestön taloudellista ja henkistä tilaa. Tällainen hanke saattoi olla esimerkiksi työväentalon rakentaminen paikkakunnalle: työväenyhdistys saattoi tarvita lainaa rakennustarvikkeisiin tai rakennusmiesten palkkoihin.

1970-luvulla eri paikkakunnilla toimivat Työväen Säästöpankit yhdistyivät, ja Suomen Työväen Säästöpankki, STS, aloitti toimintansa vuonna 1971. STS toimi vuoteen 1992 asti, jolloin valtakunnallisen pankkikriisin seurauksena se myytiin Kansallis-Osake-Pankille vuoden 1992 lopussa.

Näiden vuosikymmenten sisään mahtui paljon pankkien toimintaan vaikuttaneita muutoksia yhteiskunnassa ja esimerkiksi tekniikassa. 1980-luvulla pankkimaailma eli voimakkaiden muutosten aikaa: pankkeihin saapuivat pankkiautomaatit, mikrot, pankkisiirrot… Tämä tulee esille myös STS:n 1980-luvun mainoskampanjassa. Tuolloin pankin johtajaksi oli tullut Ulf Sundqvist, ja pankki pyrki hankkimaan aiempaa voimakkaammin asiakkaita myös yritysmaailmasta. Muutenkin tavoitteena oli vahvistaa kuvaa dynaamisesta, ystävällisestä, tehokkaasta ja nuorekkaasta palvelusta. Markkinoinnissa siirryttiin nuorekkaampaan suuntaan tuoden moderniutta ja uutta aikaa esille iskulauseilla ja värikkäillä kuvilla.

Uutta oli esimerkiksi se, että pankkiasioiden hoitaminen ei enää ollut paikkaan sidottua samalla tavalla kuin ennen. Se käy ilmi mainoksesta, jonka mukaan pankkiasiat voi hoitaa “kotona tai töissä, mikrolla tai puhelimella” tai toisesta, jossa äidin on mahdollista asioida pankissa kotoa käsin lapsen seuratessa vieressä.

mainos1mainos2mainos3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jopa lomaillessa, kaupungin jäädessä taakse, citytili piti huolta pankkiasioista, kuten lomailuun liittyvässä mainoksessa. Kauniita, ruskettuneita ihmisiä kuvaava mainos taas lupaa kaikille “yksilöllistä city-tuottoa”. Itse nuori Jari Litmanen potkaisee palloa mainoksessa, joka julistaa: “City on sinun”! Ja aivan kuin vaatteita ostettaessa, opintolainaakin saattoi “sovittaa”.

mainos5mainos7mainos8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aivan kaikille city-tili ei kuitenkaan välttämättä sopinut, sillä eräs mainoslause kohdisti tilin niille, jotka “osaavat käyttää pankkia”. Tällä viitattiin todennäköisesti juuri uusiin, moderneihin tapoihin käyttää pankkia, joita ei kuka tahansa hallinnut. Tiliä kuvattiin myös kaupunkilaiseksi tavaksi huolehtia raha-asioistaan.

tk_2410mainos6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

City-tilin mainosvideoita. Työväen Arkisto.

 


Artikkelin arkistolähteitä:

Esineet Arjenhistoriassa:

Juliste 1

Juliste 2

Juliste 3

Juliste 4

Juliste 5

Juliste 6

Juliste 7

Työväen Arkisto:

Videokokoelmat: City-tilin mainosvideoita.


Lisälukemista:

Lyytinen, Eino: Työväen pankki : STS ja sen edeltäjät 1909-1984, 1983.

Soukola, Timo: Sallitun riskinoton rajat – STS-pankki ja sen edeltäjä 1980–1992, 2008.


Löydä lisää aineistoja:

STS ja sen edeltäjät Arjenhistoriassa.